Първи срещи с Памук

Има време за всякакви автори и произведения. От много време насам исках да опитам творба на Памук, но все не можех да си избера с коя да започн и ето, че се появи „Червенокосата“. Книгата сама ме призова и даде старта на познанството ми с Орхан Памук.


„Червенокосата“
Орхан Памук
Страници: 288
Издава: Еднорог

За тази книга чух доста противоречиви мнения, основно от фенове на Орхан Памук. Сякаш разцепи отборът на две за това любопитството ми беше още по-голямо. Факт е, че я избрах заради заглавието, няма да ви обяснявам защо и по какви причини.

B нaй-нoвия poмaн нa Hoбeлoвия лaypeaт Opxaн Πaмyĸ дълбoĸи cтpacти и нeпoнятни пopиви пpeнacят дyxa нa aнтичнaтa тpaгeдия в cъвpeмeнeн Иcтaнбyл.
B нaчaлoтo нa житeйcĸия cи път Джeм cpeщa зaгaдъчнa чepвeнoĸoca жeнa и тaзи cpeщa ce oĸaзвa cъдбoнocнa зa нeгo. Cлeд eдинcтвeнaтa любoвнa нoщ, пpeĸapaнa c нeя, тoй нe мoжe дa зaличи тaйнcтвeнoтo пpиcъcтвиe нa чepвeнoĸocaтa пpeз цeлия cи живoт. Πpeз тaзи eдинcтвeнa нoщ cъдбaтa мy ce пpoмeня зaвинaги.

Oт чиpaĸ нa мaйcтop, ĸoпaeщ ĸлaдeнци, Джeм ce издигa дo въpxoвeтe нa oбщecтвoтo, oпoзнaвa нe caмo cвeтa нa бизнeca, нo и cвeтa нa идeитe. Cтpaшнo cъбитиe, пpeживянo нa млaдини, ocтaвя y нeгo нeизличимo чyвcтвo зa винa и гo ĸapa дa cтигнe в тъpceниятa cи дo aнтичнocттa и дo cлyчaитe нa oтцeyбийcтвo и yбийcтвoтo нa cинa в „Eдип цap” и „Шax-нaмe”, зa дa cи oбяcни cлoжнaтa плeтeницa oт caмoтa, нeнaвиcт, винa и любoв, ĸoятo движи живoтa мy.

Ясно е вече, че след като съм дала 4 звезди, нещо в стила на автора много ми е допаднало. Истината е, че да четеш Орхан Памук се оказа нещо изключително приятно. Не знам до колко ще се приеме мнението ми, дали ще ме разпънат последователите му, но за мен четенето на Памук ми навя топли спомени и върна един приятен Йовков привкус. Може би и за това толкова ми хареса, защото Йовков е любимият ми български автор, а стилът на Памук ми напомнян някак за него.

Но сега обратно на Памук, с лекота те потапя в бита на героя, разкрива началото на по-зрелият му живот и с привидно прости и приятни описания ни кара да извървим пътят му. Но като цяло „Червенокосата“ поне за мен е една изключително комплексна книга.

В нея умело са преплетени легендите за Едип Цар и тази за Сухраб и Рустам. Два мита единият за отцеубийство, а другият за баща посегнал на сина си. Няма нужда да ви обяснявам, че това е една изключително сериозна тематика. Младият Джем е запленен първоначално от легендата за Едип, може би защото е изоставен от собственият си баща. След време намира авторитет в майсторът на кладенци Уста Махмут. Благодарение на него и работата му, той стига до малкият град близо до Истанбул, където той среща първата си любов… Червенокосата, а благодарение на нея се запознава с историята на Сухраб и Рустам. История, която белязва животът му по много начини.

Макар Червенокосата да дава името на книгата, участието ѝ в нея би могло да се нарече символично. Прекрасна битова история за отношенията между баща и син, за това как никой не може да избяга от съдбата си. За мен Орхан Памук се оказа един увлекателен и ми се ще да мога да го нарека топъл автор. Без значение, колко сложна става историята в даден момент, той оставя едно усещане за топлина у четящия.

Не мога да ви препоръчам най-подходящата книга на Памук с която да започнете. Знам, че поне за мен „Червенокосата“ бе правилният избор.

6 thoughts on “Първи срещи с Памук

    1. Ами да ти кажа на мен ми беше доста приятен. Особено в първата част едно такова топло Йовково усещане ми създаде. Мисля да чета още от него.

  1. Орхан Памук и Паулу Коелю са двамата автори, които непрекъснато заглеждам, но все нещо ме дърпа назад, когато понеча да взема тяхна книга…
    Ама щом казваш, че има нещо от Йовков, може би ще го погледна 🙂

    1. С Йовков има тази книга. Друго не съм чела негово, но мисля да прочета. Иначе за Коелю ти казвам 3 заглавия: „Алхимикът“, „Петата планина“, „11 минути“. После вече е адски еднотипен.

  2. Рали, много ми хареса ревюто и определено ме заинтригува. Аз също все отлагам да зачета Орхан Памук, но изглежда ще стартирам с тази книга :).

Вашият коментар

