За класиките с любов…

klasiki

Този пост е продиктуван от един доста приятен разговор, който проведох днес и ме разходи в различни периоди от животът ми. Във всеки един период от скромното си 33 годишно съществуване съм откривала някоя класика. За мен класиките в литературата са същите, като тези в музиката. Зашеметяващи, незабравими и вечено актуални. Но това е как АЗ виждам нещата, за съжаление все по-често попадам на хора, които не са чели едни от най-емблематичните заглавия за повече от едно поколение. За това искам да ви разкажа какво са класиките за мен…

Всяка една книга, включена във „Вечните класики“ е едно необятно приключение. Една малка магия, която буквално те пренася в друго време и друго място. Не ме разбирайте погрешно, обожавам и съвременната литература, но за мен е повече от недопустимо човек да не се е докосвал до необятните приключения на „Граф Монте Кристо“, да не е извървял пътя на „Джейн Еър“, да не е усетил страстите в „Брулени Хълмове“ и да не се е сблъскал с „Гордост и Предразсъдъци“ на Джейн Остин.

Истината е, че не се възмущавам, а ме обзема тъга… Едни от най-красивите пиратски истории излизат под перото на Емилио Салгари. Великолепните, смели и самоотвержени Сандокан и Черният Корсар, имена и персонажи по които въздиша не една или две жени и на които искат да приличат много момчета. Сякаш тези пирати са позабравени с времето и това ме натъжава. Има толкова много прекрасни издания… Мога да ви изредя толкова много автори, които съм сигурна, че един път дадете ли им шанс ще обикнете. Самата аз вече се отказах да казвам коя е една от най-любимите ми книги, защото прекрасният „Стършел“ на Етел Лилиан Войнич е непознат на прекалено голяма част от българската аудитория.

Всеки един автор от класиците има своя собствена стихия. Искате любов и емоции, силни и смели жени Джейн Остин, Шарлот и Емили Бронте са вашите хора. Влекат ви приключенията? Бягане от затвори, препускане на коне, индианци, пирати? Карл Май, Емилио Салгари и Александър Дюма без проблем шеметно ще ви преведат през поредната луда глава от книжният ви живот. Потопете се в зловещия свят на вампирите с Брам Стокър, открийте революцията с Етел Лилиан Войнич и Виктор Юго. Друг много любим автор за мен е и Арчибалд Кронин, а ако обичате поезията Бертолт Брехт може дори да ви се стори интересен.

В никакъв случай нямам намерение да пропусна и великолепните български автори, голяма част от които се изучават в училище за щастие. Димитър Димов, Димитър Талев, Йордан Йовков, Алеко Константинов, самата аз имам да оправям пропуски по този фронт.

Сигурно пропускам някои, но имената винаги ще продължат да изкачат дори в момента… „Великият Гетсби“, „Големите надежди“ и т.н.

Просто има толкова много книги сгушени там на рафтът на родителите ви, скрили някоя прекрасна история и чакайки някой да ги отвори и да поеме на дълго и прекрасно приключение. Не пренебрегвайте класиките, те са онази дебела книга скрила поредното приключение, онази страхотна песен, която пеете заедно с майка си, баба си и по-малкият си брат или сестра. Това са онези истории разказани за да се помнят с усмивка.

А ако някога прочетете „Стършел“ на Етел Лилиан Войнич много ще се радвам да се сетите за този пост и да се отбиете да го обсъдим заедно.

5 thoughts on “За класиките с любов…

  1. Колко хубаво да прочетеш подобен коментар! ❤ Винаги се радвам, когато видя подобно мнение. Класиките не е нужно да се четат, само защото са класики, но множество хора ги отбягват именно заради това. Подобни нагласи много ме озадачават. Истинската литература е там, в днешно време имам чувството, че не малка част от книгите вече просто не носят сърцето, което някои книги от ХХ век имат. Надявам се повече хора да видят тази публикация и да вземат и да те послушат.

    1. Да ти кажа има много стойностни книги и на днешно време, но някак си все се търси и се вдига най-голям шум около един определен тип истории. А колкото до класиките… Това са едни от най-магичните книги които съм чела и винаги с голямо удоволствие се връщам към тях. Радвам се, че намирам все повече ценители на тези прекрасни диаманти!

      1. Има, определено има и нови добри книги, но си права. Шуми се основно покрай YA. Каквото търсенето, такова и предлагането все пак. Докато се издава добра литература, винаги ще има смисъл.

      2. Примерно сега ще издадат една книга написана от мъж загубил жена си при атентата във Франция, клането в Батаклан. Има много, наистина много, но да YA се налга, макар че аз обичам и този жанр. Виж книги като нюансите, здрач и поредиците на Силвия Дей не мога да проумея как набират такова търсене…

Вашият коментар

