Twilight или шегата с мита за вампирите

angryДнес явно съм критично настроена. Не, че като опре до тази тематика критицизма ми не достига астрономични нива. Сега някой ще тръгне да ми скача на главата „Ама как може не си прочела книгите!“ Да не съм So? Имам достатъчно приятели и познати които са обсебени на тема Twilight. Реших да помоля да ми разкажат накратко. И колкото и да се убеждавах, че е възможно нещо в думите които ще ми кажат да ме привлече към книжарницата и аджаба да си купя първата книга и да тествам с всяка следваща дума ми идваше да изригна като вулкан.

Преди да се впусна във всичките ми доводи против Twilight (защото За убийте ме, но не се сещам) искам да цитирам една сладурана, която до колкото разбрах говори няколко езика и работи в една от най-големите книжарници на София. Вече не помня с кой бях, но когато иронизирахме Twilight мацката се изрази по следният начин: „Имам чувството, че тази книга я е писал някой на 14.“ Вярвайте ми това ме отказа тотално.

Сега е време да мина против! Всеки уважаващ себе си хорор фен е запознат дълбоко с митологията на вампирите и вампирския род, изписани са много литературни произведения, като се почне класиката в жанра Барм Стокър и „Дракула“. Аз може да съм аматьор автор, но никога не си позволявам да правя извращения с дадена митология, защото тази книга е обратното на всичко което някога сме учили за вампирите. След като изгледах филма реших да попитам един от заклетите фенове на книгата: „Добре де, за всичките книги поне едно зъбче има ли?“ (Понеже във филма наш вампирко като захапа остави градинка…) Отговориха ми, че е единствено в първата книга. Чудесно… четири книги за вампири и нито един зъб, без бегъл намек за силният им сексуален глад и жестоката природа на жадни за кръв същества. Окей… аз ли пропускам нещо? Вампири без зъби, без неудържимия глад препускащ през вените им, без прелъстяването и храненето със сексуална енергия и за Бога, вампири които могат да забременят женско?

Ако искам любовна история, такива има бол, като за най-стойностната за мен ще си побликувам мнението малко по-късно. Ако искате да четете любовна история с ИСТИНСКИ вампири хванете трилогията на Нора Робъртс кръгът. Защото съществата описани в Twilight са всичко друго, но не и вампири. А ако просто копнеете за истински вампирски истории… имате Вампирските Дневници и Анита Блейк.

4 thoughts on “Twilight или шегата с мита за вампирите

  1. 🙂 Права си, подкрепям те, макар аз да бях от тези „омагьосаните“ и все още да съм 🙂 Нямам конкретно обяснение за което и е интересно,че и голямата ми сестра е на кюпа, въпреки че тя е книгоунищожител, буквално живее от четене на книги, тя пък твърди,че ако не бил филма, книгите нищо не стрували. И въпреки това в изкуството е позволено да се експериментира 🙂 Аз пък не съм фенка на Хари Потър и не разбирам тази истерия 🙂

    1. Ето това е още нещо на което не съм фен. Някак си страня от истериите, аз също съм книгоман, изяждам книгите от корица до корица с неподозирана бързина, но тази я захвърлих на 5тата страница, може би съм просто прекалено замаяна от вампирите или не, не знам, просто за мен целият този шум около поредицата е прекален и много пресилен.

  2. Четете ми мислите, наистина хайпът около тази книга(а и други подобни) е доста пресилен и незаслужен пред вид литературните качества на „романите“. Авторът тлябваше да публикува тази псевдовампирска сапунена опера в блог и въобще да не занимава хората с това да плащат за подобни „творби“. И поредицата за Хари Потър страда от подобен синдром, но според мен е далеч по-добра от Здрачниците и поне става за четене от деца само с цел развлечение. А иначе истинската литература е (почти) винаги критична към обществото и иронично-сериозна откъм цялостната си тематика и включва произведенията на българските и световни писатели – това е истинското ядро на литературното изкуство, макар че днес не мога да посоча и един младеж, който да е прочел всички творби на всички български класици и/или да харесва съдържанието им и/или да се опитва да прави свои интерпретативни съчинения без да ползва чужди идеи и критически анализи. 🙂 😦

    1. Да напълно съгласна съм с теб, но най-плашеща е реакцията на Здрачната аудиторя когато дръзнеш да оплюеш любимата бозица. Тогава жив могат да те одерат… Аз лично съм привърженик на класическите романи макар да чета почти всичко, обичам и любовните истории няма да крия, но Здрач направо ме отчайва…

Вашият коментар

